fbpx
Little,Terrier,Dog,With,Chocolate,Sitting,On,The,Ground

Meer chocoladevergiftigingen

Al enkele weken voordat het Sinterklaas werd zag Huisdierenverzekeraar Petplan een stijging in het aantal chocoladevergiftigingen bij honden. Uit data van Petplan blijkt dat er eind november al een groei van vijf procent was ten opzichte van vorig jaar. “Het is elk jaar feest, maar dan niet op de goede manier.”, aldus Operations Manager Daniëlle Koolmoes van Petplan. “Ondanks dat de meeste baasjes inmiddels echt wel weten dat chocolade gevaarlijk is voor hun hond, blijft zo’n letter of nog weleens per ongeluk ergens liggen waar de hond bij kan. En dan is het: hap, slik, weg.” Blijf dus ook de komende tijd goed opletten dat je geen chocolade eet. Heeft hij toch chocolade gegeten? Ga dan zo snel mogelijk met hem naar de dierenarts. 

Chocoladevergiftiging

Het bijzondere van een chocoladevergiftiging bij de hond is dat je hond er niet in eerste instantie doodziek van wordt. Je zou denken aan een slap, futloos resultaat, maar in plaats daarvan wordt een hond die chocolade heeft gegeten enkele uren later vaak opvallend rusteloos en druk. Soms moet hij braken of krijgt hij last van diarree of veelvuldig plassen. De theobromine in chocolade zorgt er verder voor dat spiertrillingen, hartkloppingen en zelfs epileptische aanvallen kunnen optreden. In donkere chocolade zit meer theobromine dan in melk- en witte chocolade en de vraag of de hond er ziek van wordt is afhankelijk van de hoeveelheid chocolade die hij op heeft, in combinatie met het gewicht van je hond. Een chocolade kerstkransje kan voor een Chihuahua levensbedreigend zijn, een reep pure chocolade kan een volwassen Labrador doodziek maken.

Deel bericht

Bekijk ook