DACHSHUND_PUPPY___BIRTH___GROWTH_-_BREED_EMBLEMATIC_High_Res.___Print_43059

Royal Canin en Bazoeki in actie tegen onverantwoord fokken puppy’s

In Europa worden jaarlijks 2.4 miljoen honden online verhandeld. Een groot deel hiervan wordt onverantwoord gefokt en leeft onder erbarmelijke omstandigheden voordat het wordt geadopteerd. Om dierenleed en zorgen voor eigenaren te voorkomen zijn Royal Canin en Bazoeki een samenwerking gestart. Doel hiervan is is het verantwoord fokken en adopteren van gezonde puppy’s te bevorderen. Bazoeki is het eerste platform in Nederland waarop puppy’s worden aangeboden door verantwoordelijke fokkers. Het initiatief sluit direct aan bij de missie van Royal Canin om een betere wereld te creëren voor huisdieren. De komende drie jaar verbinden beide organisaties hun netwerk en kennis met elkaar om deze gedeelde missie te verwezenlijken.

Aandacht voor illegale fok
Dierenwelzijnsorganisaties, dierenartsen en politieke partijen vragen al jaren aandacht om illegale handel en ongezonde fok van honden tegen te gaan. De reden hiervoor is dat een groot deel van deze honden hier gezondheidsproblemen aan overhoudt. Dit brengt niet alleen ongewenst leed voor de honden, maar heeft ook een grote impact voor gezinnen die bijvoorbeeld voor hoge zorgkosten komen te staan.

In Europa worden jaarlijks 2.4 miljoen honden online verhandeld.* Vaak komen deze honden uit Oost-Europese landen waar ze onder erbarmelijke omstandigheden hebben geleefd, daardoor lijden aan (infectie )ziektes en gedragsproblemen hebben. Voor huisdiereigenaren is het daarom moeilijk om op een veilige en betrouwbare manier een hond uit te zoeken.

Bazoeki is opgericht om dit probleem tegen te gaan. Het bedrijf werkt op basis van gezonde fok standaarden die zijn opgesteld in samenwerking met dierenartsen. Elke fokker wordt vooraf gescreend op deze standaarden om te kunnen garanderen dat zij eraan voldoen. Dit doet Bazoeki door de fokker te inspecteren, informatie over het fokprogramma te checken en door feedback te vragen aan nieuwe eigenaren. Hiermee wil Bazoeki het aankoopproces inzichtelijker en transparanter maken.

Samen het verschil maken
Royal Canin ondersteunt professionele kat- en hondenfokkers die de gezondheid en het welzijn van huisdieren hoog in het vaandel hebben staan. De voedingsproducent gelooft dat het fokken van huisdieren een vak is dat specifieke kennis en expertise nodig heeft. Daarom heeft Royal Canin ook een eigen ProActive programma opgezet gericht op het delen van wetenschappelijke kennis over gezond fokken, voeding en plaatsing van huisdieren bij geschikte gezinnen. In de samenwerking met Bazoeki komt deze expertise goed van pas. Daarnaast heeft Royal Canin een groot netwerk van fokkers. Door meer verantwoorde fokkers te introduceren aan Bazoeki kan het aantal aanbieders op het platform groeien, waardoor huisdiereigenaren meer opties krijgen qua aanbieder.

“Het fokken van huisdieren en het adoptieproces raakt veel mensen en gaat ons ook aan het hart. Helaas gaat er veel mis in dat proces. We zijn dan ook blij dat Bazoeki met haar platform als eerste concrete stappen zet om daarin het verschil te maken. In Bazoeki hebben we een partner gevonden die ook op basis van wetenschappelijke standaarden werkt, die actief controleert of fokkers eraan voldoen én baasjes helpt in hun zoektocht naar een huisdier. Dat ondersteunen we graag door onze kennis en expertise te delen die fokkers helpt hun werk op een verantwoorde manier te doen en huisdiereigenaren helpt om goede keuzes te maken. Uiteindelijk gaat het ons om meer gezonde dieren en blije eigenaren.” –Esther Uijen, General Manager Royal Canin Benelux.

“Royal Canin is als voedingsproducent continue bezig zichzelf te ontwikkelen aan de hand van de nieuwste wetenschappelijke inzichten, iets wat ons erg aanspreekt. Het is voor ons een logische stap om met hen te gaan samenwerken. Consumenten kiezen bewust om via ons platform een hond te zoeken, omdat ze gaan voor kwaliteit. Door deze samenwerking kunnen wij deze kwaliteit nog beter waarborgen en ons gezamenlijk doel sneller realiseren.’’ – Joris Kuijper, CEO & Founder Bazoeki

Over Royal Canin
De voedingsproducten van Royal Canin zijn wereldwijd verkrijgbaar bij dierenspeciaalzaken en dierenartspraktijken. Royal Canin is actief in meer dan 100 markten en telt ongeveer 7.800 medewerkers, waarvan 500 dierenartsen en voedingsdeskundigen. Het bedrijf beheert wereldwijd ook 16 fabrieken en 2 huisdiercentra. Daarnaast telt het bedrijf 1 innovatiecentrum en 7 laboratoria. Ga voor meer informatie over Royal Canin naar www.royalcanin.com.

Deel bericht

Bekijk ook