Kito 2

Hond van de maand: Kito

In België is Kito een ware filmster. Hij speelde de hoofdrol in maar liefst zeven tv-reclames die zowel op tv als in de bioscoop te zien waren. De megagrote reclamefoto’s waarop Kito prijkte hingen door heel België, en zoals we zo vaak zien bij hondse filmsterren bestaat er nu een heuse ‘Kito-hond’. ONZE HOND was benieuwd en nodigde Kito uit voor de hoofdrol in deze ‘Hond van de maand’.

‘Atch Sofa Surfer’ staat op de stamboom van de Thai Ridgeback Dog-reu, geboren op 18 mei 2007 in Tsjechië. Desire Keun ontmoette ooit eens een Thai Ridgeback Dog en zij raakte zo gefascineerd door deze hond dat ze zich jarenlang verdiepte in dit bijzondere ras. Vooral het karakter leek haar een grote uitdaging. Dat bleek, toen Kito in haar leven kwam, ook zeker zo te zijn. De Thai Ridgeback Dog is een zogenaamd oertype; zeer instinctief, serieus, vrij zelfstandig en niet gemakkelijk te motiveren. Kortom, een grote uitdaging om mee te trainen en mee te leven.

In Thailand werd dit al zeer oude ras gebruikt voor zelfstandige jacht, voor bewaking van huis en erf, het verdelgen van slangen, ratten en andere indringers. Dit instinctieve gedrag zit verankerd in de genen, en dat maakt deze honden niet bepaald geschikt voor iedereen. Desire, die engelengeduld heeft en gefascineerd is van het gedrag van honden wist de ‘mastercode’ van Kito te kraken. Hij moet écht met veel respect behandeld worden, en … als hij iets niet wil, dan gaat het ook niet gebeuren. Trainen is een lang proces waar heel veel denkwerk en inventiviteit bij komt kijken.

Het was Brigit van Gestel, waar Kito en Desire Dogdance beoefenden, die haar wees op een castingbureau. Dat was op zoek naar een lichtgekleurde, niet al te grote, stoere hond. Desire dacht eigenlijk dat het niets voor Kito was; in de training vond Kito trucjes leren wel leuk, maar veel herhalen niet en dat is juist nodig bij acteerwerk. Zonder verwachtingen gingen ze op auditie, en Kito bleek precies de hond die men zocht. Het wonderlijke was dat Kito het werken op de set geweldig vond, waardoor hij de oefeningen, ook al moest hij ze soms veel herhalen, met veel plezier deed. Als er na een kleine pauze ‘Hond op de set’ werd geroepen liep Kito al voorop om weer aan de slag te gaan. Dat resulteerde in totaal in zeven commercials, en werd Kito dus een ware ster in België. Alle waarschuwingen ten spijt, er zijn toch altijd mensen die een ‘Kito-hond’ willen met de verwachting dat hij zich net zo gedraagt als Kito in de filmpjes. Ondanks dat er door alle betrokken partijen heel goede voorlichting is gegeven over dit ras met zijn gecompliceerde karakter, zijn er helaas ook door verkeerde mensen ‘Kito-hondjes’ gefokt en gekocht. Gelukkig dooft dit nadelige effect weer uit zodra de reclames niet meer te zien zijn, en hopelijk blijft dit waardige ras in handen van de echte liefhebbers, die weten wat voor hond ze in huis hebben, en hem kunnen bieden wat hij nodig heeft. En Kito, die genoot weer even van het poseren voor de camera.

Tekst en Foto’s Hannie Warendorf

Deel bericht

Share on facebook
Share on print
Share on email